DR. ÁBRAHÁM SERTÉSIPARI SZEMLÉJE – 04. HÉT

Kedves olvasók!

Kezdjük a hetet néhány jó hírrel:

  • A brit JSR Genetics genetikai együttműködést kötött a Topigs Norsvinnal, a világ leginnovatívabb sertésgenetikai vállalatával. A Cranswick, egy jelentős húsfeldolgozó,  megvásárolta JSR Genetics Ltd-t a kelet-yorkshire-i Rymer családtól.  Az eladás magában foglalja a JSR összes sertésüzletágát és harmadik féllel kötött bérhízlaló szerződéseket. A vállalkozás továbbra is a Topigs Norsvin genetikai termékek kizárólagos forgalmazója marad az Egyesült Királyságban, és továbbra is az ország vezető sertésgenetikai vállalkozása marad.
  • A Thames Valley Cambac TVC az Egyesült Királyság legnagyobb sertésmarketing szövetkezete volt. Most a Scottish Pig Producers (SPP), a Scotlean Pigs és a TVC úttörő egyesülést hajtott végre, hogy egy új szövetkezetet indítson el, amelynek célja, hogy a független gazdáknak nagyobb hatalmat biztosítson a piacon.
  • A Smithfield Foods, a világ legnagyobb sertéshústermelője bejelentette tőzsdei bevezetését. A vállalat 34,8 millió törzsrészvényt tervez felajánlani: 17,4 millió részvényt közvetlenül a Smithfield, további 17,4 millió részvényt pedig az anyavállalat, a WH Group értékesít, részvényenként 23 és 27 dollár közötti tervezett ársávban. Ez lehet a Trump-kormányzathoz való alkalmazkodás módja.
  • A Brazil Állatfehérje Szövetség (ABPA) szerint Szingapúr 2023-ban a brazil sertéshúsexport 5. legnagyobb célországa volt, a teljes export 5,29%-át tette ki, 64 300 tonna szállított mennyiséggel. A brazil Mezőgazdasági és Állattenyésztési Minisztérium (Mapa) regionalizációs megállapodást kötött Szingapúrral, hogy a sertéshústermékek kereskedelmét biztosítsa még abban az esetben is, ha Brazíliában afrikai sertéspestis (ASP) törne ki. A már hatályban lévő intézkedés lehetővé teszi a kereskedelem folytatását, feltéve, hogy a betegség egy meghatározott zónán belül fordul elő, és az egészségügyi ellenőrző intézkedések az Állategészségügyi Világszervezet (WOAH) iránymutatásait követik.

Eseménynaptár:

  • A Danubius Gastro a gasztronómia, a szállodák és az élelmiszeripar elismert szakvására, amelyet évente rendeznek meg a szlovák fővárosban, Pozsonyban, az Incheba kiállítási területen. A vásár 3 napon keresztül kerül megrendezésre csütörtöktől, Január 30-tól február 01, szombatig.
    • A „Saveurs & Métiers” a belgiumi Expo Namurban évente megrendezett vásár, amely az élelmiszeripari kézműves és kiskereskedelmi ágazatot célozza meg, és a teljes élelmiszeripar szakembereit vonzza, akiket az innovációk, a trendek és a legjobb gyakorlatok érdekelnek. A vásár 3 napon át, február 02, vasárnaptól február 04, keddig tart. 2025.

Ha együtt állunk ki

            Januárban mindig is viharos volt a sertés- és sertéshúspiac Európában, a németországi száj- és körömfájás(FMD) volt az előre nem látható kiegészítő tényező. A politika is szerepet játszik, a Trump-adminisztráció kereskedelmi és egészségügyi politikája hatással lehet a globális fehérjekereskedelemre.

            Bár az európai sertés jegyzések többsége még mindig a német referenciát követi, a tempó egészen más. Míg a német jegyzés 20 centtel csökkent, addig más piacok sokkal lassabb árcsökkenést mutatnak: Franciaország kevesebb mint 1 centtel, Spanyolország 3-4 centtel, Hollandia mindössze 5 centtel a németek által a múlt héten alkalmazott 10 centből. A sertéshúspiacra hatással van néhány német tétel, amelyek a száj- és körömfájás miatt nem jutnak el az ázsiai piacokra. Pletykák szerint a Tönnies egyes tételeket be akar fagyasztani, mivel a jelenlegi árszint alacsonyabb, mint a húsvéti és a nyári szezonban várható sertéshús árak.

            A mezőgazdasági termelőszövetkezetek egyre fontosabbá válnak tagjaik biztonságos jövőjének biztosításában. A berlini Zöld Hét keretében a Rewe kiskereskedelmi lánc, a Tönnies Lebensmittel és a schleswig-holsteini gazdák háromoldalú szerződést kötöttek a friss húsra vonatkozóan.

A modell újdonsága, hogy a korábbiaktól eltérően mindhárom partner együtt ül az asztalnál, és egyenrangúan tárgyalnak a feltételekről. Marcel Weber, a Rewe csoport nemzeti és nemzetközi sajátmárkás termékekért felelős ügyvezető igazgatója „Fontos számunkra, hogy az üzleti sarokköveket közösen határozzuk meg”.

A marketingmodellben az ár több szintből áll:

  • A VEZG árajánlat képezi az alapot
    • Ezen felül van egy jelentős felár
    • Minimális ár biztosítása
    • Vásárlási garancia

A Rewe és a farmerek mellett a Tönnies vállalat is aláírója a szerződésnek. A vállalat megvásárolja a sertéseket a gazdáktól, levágja és feldarabolja őket, majd a darabolt sertéseket a Rewe-nek szállítja. A Tönnies biztosítja a teljes állat értékesítését, a vállalat az úgynevezett „ötödik negyedet” a saját értékesítési csatornáin keresztül értékesíti. Mindannyian profitot termelhetünk, ha együtt állunk ki!

Kapcsolódó hírek