DR. ÁBRAHÁM SERTÉSIPARI SZEMLÉJE – 46. HÉT

Kedves olvasók!

Néhány pozitív hír az iparágunk számára:

  • A Brazil Állati Fehérjék Szövetsége (ABPA) tájékoztató kampányt indított, amely a sertés- és baromfihús , valamint a tojás fogyasztásának előnyeit hangsúlyozza. A „Sabor e Saude para Sua Familia” (Íz és egészség a családnak) kampány részletezi a három fehérje fogyasztásából származó egészségügyi előnyöket, különösen az immunrendszer erősítését és a könnyű elkészíthetőséget.
  • A H5N1 influenzavírust egyetlen oregoni háztáji sertésben mutatták ki. A Swine Health Information Center (SHIC) a Foundation for Food & Agriculture Research (FFAR) és a Pork Checkoff szervezetekkel együttműködve 4 millió dolláros kutatási programot finanszíroz, amelynek célja a H5N1 influenza megelőzési, felkészültségi, enyhítési és reagálási képességeinek javítása az Egyesült Államok sertésállományában.

Eseménynaptár:

  • A szöuli Coex Food Week az élelmiszer- és italipar egyik legjelentősebb dél-koreai szakvásárává nőtte ki magát. A szöuli COEX Convention and Exhibition Centerben megrendezésre kerülő Élelmiszer Hét 4 napon át tart, szerdától, 20-tól. november 23, szombatig.
  • A Good Food Show egy félévente megrendezett élelmiszer- és főzővásár, amelyet az angliai Birminghamben, a NEC National Exhibition Centerben tartanak. A Haymarket Exhibitions Limited szervezésében a Good Food Show 4 napon át, csütörtök, november 21 és november 24, vasárnap között kerül megrendezésre.
  • Az UzProdExpo az élelmiszer- és italipar jelentős nemzetközi szakvására Taskentben, Üzbegisztánban. A kiállítás az élelmiszeripar különböző ágazataiból vonzza a kiállítókat és a kereskedelmi látogatókat. Az UzProdExpo 3 napon keresztül kerül megrendezésre szerdától, november20-tól november 22, péntekig.

A robotok

Kétségtelen, hogy a múlt héten rendezték meg iparágunk idei legfontosabb eseményét: az EuroTier kiállítást Hannoverben, Németországban. A szervezők szerint a vásáron 51 országból 2193 kiállító vett részt, és a kiállítás több mint 120.000 látogatót fogadott. Az alábbiakban közzéteszem a vásárról szerzett benyomásaimat, de előbb vessünk egy pillantást a régió sertéságazatának egyéb fejleményeire is.

Lehetőségem volt találkozni néhány holland sertéstenyésztővel a vásárra látogató sokak közül, és véleményt cserélni a sertéstenyésztést érintő legújabb fejleményekről. A legfrissebb információk szerint Hollandiában a sertésállomány jelentősen, 10-15%-kal fog csökkenni. Ennek fő oka a hágai környezetvédelmi politika részét képező állami felvásárlási program, amely állítólag további 5 milliárd eurót szán a gazdaságok felvásárlási programjára. A holland kocaállomány 2023 decembere és 2024 júniusa között már 6,3%-kal csökken, többek között ezért is. Nem csoda, hogy a Vion új stratégiája az állatlétszám csökkenésének feltételezésére épül. Tjarda Klimp, aki január 1-jétől követi Ronald Lotgerinket a vezérigazgatói poszton, a Financieel Dagbladban nyilatkozott. „Hamarosan egy sokkal kevésbé összetett vállalat leszünk, 24 helyett nyolc telephellyel. Kevesebb telephellyel könnyebben tudunk egyszerre a fenntarthatóságon és a nyereségességen dolgozni. Biztosítanunk kell, hogy a fenntarthatóság és a költségszintek illeszkedjenek egymáshoz.” A Vion Food Group saját tőkéje négy év alatt közel 500 millióról mintegy 280 millió euróra csökkent. A húsipari vállalat 2022-ben csaknem 110 millió eurós veszteséget szenvedett el,  2023-ban csaknem 90 millió eurós veszteséggel zárta az évet. Ebben az időszakban az adósságok körülbelül ötven százalékkal nőttek. Több mint tíz évvel ezelőtt a csoport több felvásárlást hajtott végre Németországban, hogy ott erős pozíciót szerezzen. A vállalat most megfordítja ezt a döntést, és a németországi tevékenységek jelentős részét eladja, és a Benelux államokbeli termelésre összpontosít. A Vion németországi visszavonulásának fő haszonélvezője a Tönnies-csoport. A német vágóhídi ipar konszolidációja valószínűleg hamarosan folytatódik. Piaci információk szerint a Westfleisch tárgyalásokat folytat dán versenytársával, a Danish Crownnal három németországi telephelyről.

Miközben a német sertéstenyésztők új reményeket táplálnak a „közlekedési lámpa” kormánykoalíció vége után, a politikailag fenntartott zöld/vegán trend érdekes piaci számokat mutat. A REWE berlini teljes mértékben növényi alapú áruházába hetente mintegy 5500 vásárló áramlik, itt a vegán termékek teljes választékát megtalálják a zöldségektől és pékáruktól kezdve a hűtött termékeken át a drogériás termékekig, anélkül, hogy a címkéket megkérdőjeleznék. Egy felmérés szerint naponta több mint 90 000 ember megy át a hídon, amelyen az üzlet található, és mivel a közvetlen közelben egy S-Bahn állomás és számos irodaház található, bőven van lehetőség nagyobb látogatottságra. Ezt figyelembe véve a boltba belépő 5.500 fő/hét nem túl nagy szám…

Néhány megjegyzés az EuroTier vásárról:

  • Kína a második legnagyobb kiállító, a vásár már nem is annyira „euro”
  • A modern kommunikációs eszközökkel a gyártók már nem engedhetik meg maguknak, hogy várjanak egy új termék vásáron történő bevezetésével
  • A mesterséges intelligenciát az állattenyésztés minden ágában használják
  • Az emberi erőforrás hiánya miatt a gazdaságok is átállnak a robotokra

Kapcsolódó hírek